7 tips for å spare tid på jobbsøk

Frøydis Rørvik | 8.10.2018

Du må være smart hvis du skal finne tid til jobbsøking ved siden av jobb. Økonomi, familie og nåværende jobb er faktorer du ikke kan påvirke. Men ikke la det sette deg ut. Samtidig er det ingen grunn til å stresse for mye. Du har gjort det modige valget det er å bytte jobb. Da bør du også bytte til en jobb som du virkelig trives i. Her er noen tips som hjelper deg med å bruke tida effektivt, delt inn i to faser: passiv (før du begynner å lete) og aktiv (når du har begynt å lete):

Passiv (før du begynner å lete etter jobb)

1. Dropp dårlige unnskyldninger

Du kommer til å utsette ting, bare innse det. Men istedenfor å ta lange lunsjer og surfe på nettaviser, hvorfor ikke bruke denne tida til å google aktuelle arbeidsgivere eller oppdatere jobbdokumenter?  

2. Vurder først dine ferdigheter

Unngå å søke på alt mulig rart bare pga. lite tid. Du har startet jakten selv, ta deg derfor tid til å reflektere over hva du vil. Tenk over:

  • Hva er dine styrker?
  • Hvilken rolle egner disse styrkene seg til?
  • Hvilke bransjer passer du i, og hvilke passer du ikke i?
  • Hvor ser du deg selv om fem år?

Spør andre om hva de synes

Det hjelper noen ganger å få andres mening om hvor flink du egentlig er – vi er ikke alltid rettferdige mot oss selv! Familie eller venner utenom jobben er sannsynligvis de beste menneskene til å gi råd – du vil ikke risikere at arbeidsgiveren oppdager planen din. Ved å bare søke om roller som du sannsynligvis vil lykkes med, sparer du både deg selv og potensielle arbeidsgivere mye dyrebar tid.

3. Få orden på ting

Sørg for at all personlig informasjon og jobbinformasjon er aktuell og relevant. Dette gjelder både profiler på nett samt fysisk CV. Du kan finne noen nyttige råd om forbedring av LinkedIn-profilen din hos CV-guruen. Spar tid ved å ha all informasjon lett tilgjengelig på alle enhetene dine. Bokmerk alle ledige stillingsportaler på mobil og PC. På den måten kan du søke raskt på nye stillinger. Bruker du tid på pendling med offentlig transport kan du til og med søke på vei til jobb.  Du kan også spare deg mye tid ved å lage noen ulike CV-maler. Les om våre 5 tips til en CV rekruttererne liker. Lag en enkel CV for hver rolle og skreddersy dem når du søker på bestemte jobber.

 4. Dyrk nettverket ditt

Dette bør de fleste fagfolk jobbe med kontinuerlig. Ved å opprettholde et stort og godt kontaktnettverk trenger du kanskje ikke å bruke tid på å lete etter en ny jobb, den kan finne deg. Utvid nettverket ditt ved å koble til relevante kontakter og dele relevant innsikt, samt delta i bransjetreff. Du vil ikke varsle arbeidsgiveren din om at du er på jobbjakt, så hold det mest mulig uoffisielt. Se om det er noen i kontaktlisten du ikke har sett på en stund, og hvem som kanskje kan anbefale deg til en mulighet eller en arbeidsgiver.

Aktiv (når du har begynt å forske

5.Planlegg dagen din

Gjennomsnittspersonen er mest produktiv i løpet av de første to timene etter å ha våknet opp. Når du har oppdatert CV og dine nettprofiler, må du fordele tid til å komme videre med lete- og søknadsfasen. Når er du mest produktiv? Den gjennomsnittlige personen er mest produktiv i løpet av de første to timene etter å ha våknet opp, så kanskje du skulle stå opp en time tidligere og gå på jobbjakt? Kanskje er du allerede nok i tidsklemma pga småbarn og må prioritere søvn, i så fall må du dra nytte av eventuelle frie vinduer som blir tilgjengelige. Dette betyr: pendling til og fra jobb, lunsjpause, mens du lager middag og så videre.

6. Søk kun på jobber du liker

Internett er din venn i løpet av denne prosessen. Det har fullstendig revolusjonert måten vi jobbsøking, og speedet opp hele prosessen opp  Du trenger ikke lenger banke på dører med en bunker CV-er i hånda for å finne jobben du vil ha. Ved å kontakte en rekrutterer hos Barona kan du få oss til å gjøre alt arbeidet for deg, noe som betyr at du ikke trenger å organisere hele tidsplanen. Vil kontakter deg når vi har funnet noe som passer. Søk kun på stillinger som er relevante for dine ferdigheter, og som du har en reell interesse i. Det går raskere å sende inn noen veloverveide søknader enn å kaste ut en mengde unspirerte søknader.

7. Let på mandag, søk på tirsdag

Sørg for å holde oversikt over alle stillingene du har søkt. Samle alle jobbene som interesserer deg på ett sted, og søk deretter på dem i løpet av tiden du har avsatt for å gjøre det.  Sorter alle jobber som appellerer til deg i løpet av noen dager, og prioriter deretter søknadsprosessen din etter jobbene som interesserer deg mest. Pass på at du registrerer alle stillingene du har søkt på,  og hva slags svar du mottok. Dette er nyttig både for å overvåke prosessen, samt å finne ut hva som fungerte best.

En siste tanke

Å finne den rette jobben er ikke lett når du allerede er i jobb. Men det er verdt det hvis du vil ende opp et sted hvor du føler deg motivert og kompetent.  Vær derfor smart og effektiviser prosessen. Det er mye du kan gjøre før ditt faktiske «søk» begynner – for eksempel å oppdatere CV og nettprofiler, holde nettverket ditt varmt og evaluere dine egne ferdigheter og brukt tida slik at du ikke brenner deg ut. Sett av tid på dagen for jobbsøkingen din når du er mest våken, gå for kvalitet fremfor kvantitet og hold oversikt over all aktivitet.

Mer om emnet

Blogger

Alle blogger
Kontakt