5 tabber du ikke må gjøre på jobb

Frøydis Rørvik | 13.11.2018

Det er ikke alltid så lett å vite hvordan en skal te seg ute på oppdrag. Hva er en vanlig jobbtabbe? Her er 5 tabber vi gjerne ser at du dropper. Bedre for deg – og for oss.

Jobbtabbe nr. 1: La være å møte på jobb uten å si ifra

Som byrå formidler vi arbeidskraft til ulike kunder. Vi er dermed avhengige av at våre kandidater stiller opp og gjør den jobben de skal gjøre. Det er fullt mulig å bli syk eller være borte fra jobb, men du må ha en gyldig fraværsgrunn. Vi har opplevd at kunden ringer og etterlyser mennesker som bare unnlater å møte på jobb, helt uten grunn og uten å si ifra på forhånd. Det setter oss i en vanskelig situasjon. For deg som kandidat, gir dette et veldig dårlig inntrykk. Noe av det verste i jobbsammenheng er upålitelighet. I mange jobber er punktlighet ekstremt viktig, f.eks. som asfaltarbeider. 

Jobbtabbe nr. 2: Komme for sent – gjentatte ganger

Det kan virke som en liten ting for deg, å komme for seint. Du er kanskje en av dem som alltid kjemper mot klokka og som kommer halsende på jobb, konstant 5 minutter for sent. Hvis dette skjer hver dag, stjeler du faktisk nesten en halvtime fra arbeidsgiver hver uke.  På en måned blir det to timer, og på et år over en og en halv dag. Det virker muligens som lite for deg, men tenk om alle skulle kommet for sent? Norge hadde gått konkurs for lenge siden.

Jobbtabbe nr. 3: Krangle med kollegene

Alle har på et eller annet tidspunkt hatt en kollega som er lite samarbeidsvillig. Han eller hun fyrer seg opp for den minste ting og konsekvensen blir ofte dårlig stemning. Når vedkommende blir konfrontert med dette, skylder han eller hun gjerne på andre. Selv er de helt uskyldige. Ikke vær en av disse. Du blir ikke bare upopulær blant dine kolleger, men krangling er heller ikke sunt for din egen kropp. Du risikerer høyt blodtrykk og annen styggedom.

Jobbtabbe nr. 4: Ta alt for lange pauser

– Hvor er Guri?
– Hun er ute og røyker.
– Igjen???

Rett til pauser er regulert i arbeidsmiljøloven. Du har rett til fem minutter hver time og en lengre pause midt på dagen. Dette er ikke veiledende, og du bør ikke misbruke denne rettigheten ved å ta flere kaffepauser enn du jobber. Hvis du er en av dem som hele tida er på pause, kan det bety at du er demotivert for jobben og at du bør vurdere å finne deg noe annet å gjøre. Det sender også dårlige signaler til de du jobber sammen med.

 Jobbtabbe nr. 5: Ikke ta hensyn til andre mennesker

Det er mange måter du kan irritere andre mennesker på. Men de fleste av oss klarer å fungere på jobb uten å erte på oss alt for mange. I et kontorfellesskap er det lurt å ha inne-stemme, og du bør også ta private samtaler et annet sted. Tenk på hva du ville ha satt pris på hos andre, og oppfør deg tilsvarende. Et hyggelig arbeidsmiljø avhenger av at alle gjør sitt.

Disse tabbene ødelegger arbeidsdagen

 

 

 

Nyeste blogger

Blogger

Alle blogger
Kontakt