EN NY EPOKE FOR DIGITAL REKRUTTERING

Marius Runde | 1.9.2016

Husker du da nettbanken gjorde sitt inntog? Tidligere måtte vi gå til banken i åpningstiden og stille oss i kø for å betale regninger, overføre penger eller be om økonomiske råd. I dag kan du enkelt besøke banken på mobiltelefonen, selv midt på natten. De fysiske bankene føles litt gammeldagse. 

Vi har også sett store endringer i det norske finansmarkedet på grunn av endringene som følger av digitalisering. Men utviklingen er uunngåelig, og spørsmålet er hvordan du kan forberede deg på dem. Behovet for arbeidskraft blir ikke mindre, det bare forandrer seg. Digitalisering endrer arbeidets natur, og vi vil ha annet kompetansebehov i fremtiden. Det er mange måter å hjelpe mennesker med overgangen på slik at de kan få ny kunnskap som fungerer i den digitale verden. Endringene i rekrutteringsbransjen og prosessen er minst like store som de var i banksektoren, og de gir oss muligheten til å analysere hvordan endringene påvirker finanssektoren.

Automatisering gir mer effektiv og nøyaktig rekruttering

Rekrutteringsteknologien utvikler seg i rasende fart, og den endrer alle nivåer i prosessen. Det kan faktisk hende at vi snakker om en digital revolusjon innen rekrutteringsbransjen. Nesten hvert eneste skritt av prosessen har blitt digital, eller kommer til å bli det i nær fremtid.  Det sørger for at prosessen blir mye mer effektiv og nøyaktig, men det gir deg også en bedre oversikt over kandidatene.  Jeg har ikke glemt det menneskelige elementet, som alltid vil være det viktigste i vår bransje.

Morgendagens rekrutteringssystemer støtter rekruttererens arbeid ved å automatisere rekrutteringsprosessen. Disse systemene kan automatisere kommunikasjonen med kandidater, lese forskjellige typer søknader og gi deg muligheten til å legge ut stillingsannonser både i vanlige kanaler og i sosiale medier samtidig. Foregangsfirmaene er de som har stor tilgang til dynamiske kandidatdatabaser og kunstig intelligens som evaluerer og finner kandidatene som er best egnet til stillingen.  Hos Barona har vi et eget team som kontinuerlig arbeider med å utvikle kunstig intelligens for vårt internsystem for rekruttering.  Jeg har hatt gleden av å følge utviklingen av rekrutteringssystemet som bruker kunstig intelligens, og jeg blir stadig forbauset over hvor mye data et system kan tolke i løpet av bare noen sekunder.

Video viser deg kandidatenes personlighet

Video har allerede blitt en essensiell del av rekrutteringsprosessen hos Barona. Filmede intervju gir rekrutterere muligheten til å bli kjent med flere kandidater, og det gir også et bedre inntrykk av kandidatens personlighet. Ikke alle er flinke til å skrive, men det betyr ikke at de ikke kan være den perfekte kandidaten til stillingen.

I internasjonal rekruttering eller situasjoner hvor kandidater bor i forskjellige byer, er video et uerstattelig hjelpemiddel.  Hvis du for eksempel skal ansette elektrikere eller anleggsarbeidere fra Polen, kan du møte dem virtuelt før du bestemmer deg for å gå videre med rekrutteringen. Du sparer mye tid og penger, siden du kan evaluere kandidatene før du flyr dem inn for et fysisk møte. Det beste er at du kan møte kandidatene når det passer best for deg. Du kan til og med bruke mobiltelefonen din.

Video blir også stadig mer populært blant kandidatene. De modigste og mest kreative arbeidssøkerne filmer CV-ene sine istedenfor å skrive dem. Det er en veldig god måte å vise at du er kreativ hvis du søker på en stilling som krever slike egenskaper. For et års tid siden så jeg et fantastisk eksempel. En mann ønsket å jobbe hos Snapchat. Han hadde tatt opp en film av CV-en sin hvor han viste egenskapene sine på en morsom, enkel og meget kreativ måte. Han sendte sin CV til YouTube, og den gikk viralt i løpet av noen sekunder. Hvis jeg ikke husker feil, fikk han også jobb hos Snapchat.

Digitale arbeidssøkere

Til og med arbeidssøkere er digitale, delvis fordi mange av dem er unge (generasjon Z) og har fått digitale tjenester inn med morsmelken. De er ikke vant til vanskelige søknadsskjemaer og prosedyrer. De foretrekker å navigere hurtig i det digitale landskapet, finne jobbmuligheter på sosiale medier og evaluere firmakulturen før de sender inn en søknad. For å sikre at du får søknader fra de riktige kandidatene, må du også sørge for at søknadsprosessen er tilpasset dem. Gjør det enkelt å fylle ut søknadsskjemaer, og bruk gjerne annen tilgjengelig informasjon, som LinkedIn-profiler, for å hente inn ekstra informasjon.

Selv om rekrutteringsprosessen er automatisert og bruker kunstig intelligens til å evaluere kandidatene, er det fortsatt behov for menneskelig engasjement. Maskiner kan enkelt evaluere ferdigheter, men når det kommer til vurdering av kroppsspråk, motivasjon og hvor godt en person passer inn i organisasjonen, trengs det en profesjonell rekrutterer. Det samme gjelder for fysisk kommunikasjon med kandidaten.

Jeg tror at dette året blir et vendepunkt for alle som er involvert i rekruttering. Disse fantastiske verktøyene finnes og vil utvikles for dere alle, uansett om du er leder, kandidat eller arbeidssøker.  Hvorfor ikke benytte seg av fordelene?

Nyeste blogger

Blogger

Alle blogger
Kontakt