Hva betyr våre verdier for deg?

Frøydis Rørvik | 24.11.2017

Kreativ, modig og ansvarlig. Hvordan etterlever Barona disse tre verdiene? Og har de noe verdi for kunder og kandidater?

Du har sikkert hørt om verdier før, også kalt bedriftsverdier. Sammen med dem finner du ofte glattpolerte bilder og videoer. De kan oppleves som like fluffy som sukkerspinn, både vanskelige å svelge og med litt ekkel konsistens.

The Brave Do – verdien av mot

Vi får ros for å være grundige. Samtidig er vi motstandere av å gjøre ting unødvendig komplisert, og vi har én visjon: ”The Brave Do”.  Direkte oversatt til trauste norske forhold så blir det noe sånt som ”Den som intet våger, intet vinner”. Hvis man legger litt godvilje til. Og det vil vi helst at du gjør. Se gjerne videoen ”Barona Norway – The World Need Brave Pioneers”. Denne har vi laget i samarbeid med Barona Finland, selskapet som startet hele bemanningseventyret for 17 år siden. Siden videoen ble laget har vi gått fra to medarbeidere til seks. Noen selskap har visjoner og verdier som gir assosiasjoner til krevende månelandinger og lister opp ord som både er tunge å uttale og vanskelige og huske. Barona Norge opererer etter LEAN, består av seks mennesker som snur seg lett – og vi liker å gjøre det litt enklere. Det sier jo litt at vi bare har tre verdier. Kreativ. Modig. Ansvarlig. Hvorfor har vi dem?

Menneskelige verdier

Åh, så kreativ du er! Ordet kreativ kommer ofte som respons til en venn som har brukt den venstre hjernehalvdelen til å skape noe. For Barona handler det først og fremst om å skape  muligheter for mennesker. At vi er et mangfoldig team hjelper oss til få øye på mennesket bak CV-en og er en styrke i intervjuer. At vi har variert og solid bransjeerfaring, gjør at vi har utviklet spor i hjernene våre som gjør at vi lettere ser hva som kan fungere, fordi vi baserer oss på både suksesshistorier og mindre heldige historier.

 Vi finner alltid en bemanningslønning

Bransjene vi bemanner til, er hovedsakelig bygg og anlegg, produksjon, vedlikehold, engineering og logistikk. Bransjer hvor det ikke alltid er like innlysende hvem som kan gjøre den beste jobben. Og det nytter ikke å bare se på en CV. Både internt og eksternt hjelper verdien kreativ oss til å ta bedre valg: en vi lager kreative stillingsannonser eller bruker flere verktøy for å finne akkurat rett kandidat.  Bemanning handler jo om å prøve å finne de beste løsningene for jobbsøkere og arbeidsgiverne som ansetter dem , og da er kreativitet en stor del av pakka.

Les mer om vår ekspertise innenfor bygg og anlegg, produksjon, engineering, logistikk og vedlikehold.

–       Å hoppe i strikk for kandidater og kunder

Når det gjelder mot, så forbinder mange det med adrenalinvekkende aktiviteter, alpinister i skiløypa, folk som tar på seg strikk og hopper utfor fjell og høye bygninger og mer lokalt: den halsbrekkende øvelsen det er å forsere Majorstukrysset som syklist om vinteren. For oss som bemanningsselskap er det et like stort element av vågemot i det vi gjør. For å vokse som selskap må vi våge å satse på det ukjente. Vi har stor respekt har vi for dem som velger å jobbe for oss, for å starte i en ny jobb krever en god del guts. Og vi har flere eksempler på kandidater som har byttet bransjer, og med det både arbeidsoppgaver og miljø. Da er det en trygghet for dem å vite at vi har en svært forpliktende verdi i bunn: nemlig ansvarlighet.

Ansvarlighet som verdi

Hva legger du i å være ansvarlig? Barona Norge ble denne høsten godkjent som revidert arbeidsgiver. Det betyr flere ting: at vi er en bemanningsbedrift som er medlem i NHO Handel og Service og at vi har underlagt oss en ekstern revisjon av hvor godt vi følger opp sentrale deler av arbeidsmiljøloven. Både rutiner og praksis blir gjennomgått, og lista skal og bør være lang: Ansettelseskontrakter, vurdering av risikoforhold hos innleier, avklart ansvar for HMS, arbeidstid, lønn, overtidsbetaling, lønnsplikt ved avslutning av oppdrag, sykepenger, oppfølgning av langtidssykemeldte samt stillingsvernet.

Les mer om kvalitetsstempelet revidert arbeidsgiver på nettsidene til tidligere NHO Service, nå NHO Handel og Service

Baronas ansvar som arbeidsgiver

Kort oppsummert, så legger vi vår ære i å være en god arbeidsgiver. Det er fordi våre ansatte utgjør hele vårt eksistensgrunnlag. Det er ganske enkelt: fornøyde medarbeidere som trives på jobb er de viktigste kundene våre. For deg som ansetter våre kandidater, er du opptatt av å få jobben gjort. Da er det godt å vite at du har fått et menneske på plass som gjør jobben. Og som gjerne smiler og sprer god stemning på arbeidsplassen i tillegg. Vi vil gjerne hjelpe deg med dette.

Sjekk ut våre sider på Facebook for å se eksempler på trivsel på arbeidsplassen 

Mer om emnet

Blogger

Alle blogger
Kontakt