Min dag som asfaltarbeider

Isabelle Lund | 29.9.2017

Som ansatt hos Barona skal jeg ta vare på de som jobber for oss og gi god oppfølging. Vi har asfaltarbeidere ute i jobb for Lemminkäinen. Dette måtte jeg prøve!

04:15: Alarmen på mobilen ringer.  Jeg har overraskende mye energi. Etter en rask frokost hopper jeg i Barona-bilen. 05.30: Jeg plukker opp kollegaen min Frøydis. Hun har kamerautstyr for å dokumentere min dag. 06.30 er vi fremme ved avdeling Asfalt Tønsberg, som de første på kontoret. Dette er den eldste avdelingen til Lemminkäinen, en av landets ledende leverandører av asfalt, pukk, grus og anleggsarbeider.

En trygg og spennende jobb

Det er ikke uten grunn at Lemminkäinen setter helse, miljø og sikkerhet foran alt. Som asfaltarbeider er det livsnødvendig å sikre seg godt. Du tråkker blant valsemaskiner som veier opp mot 25 tonn i nærheten av flytende asfalt som holder opp mot 160 grader. Og dette ofte i full trafikk.

http://www.lemminkainen.no/lemminkainen/selskapet/hms/

Dagens antrekk: neongult og sort

Hos Asfalt Tønsberg blir vi tatt godt i mot av projektleder Reidar Moland. Jeg har allerede skaffet meg et par vernesko. Reidar klarer lett å skaffe til veie et par ekstra vernesko i størrelse dame 39, et par fine og blanke vernebriller, og et stk. tøffe øreklokker før vi går til et lager for å finne dagens antrekk. I tillegg til oppfølging fra baser er såkalt synlighetsbekledning er alfa og omega når man skal jobbe på norske veier. Det er mørkt, ofte glatt og veiene kan være smale og kronglete.

Vil sette meg i andres (verne)sko

På toppen av et skap ligger den rosa hjelmen til HMS-ansvarlig Nina Ullmann, og per i dag er de fem kvinner i avdelingen. Vi er ikke derfor ikke de første kvinnene som jobber ute hos Asfalt Tønsberg. «Hvorfor ville du prøve asfaltarbeiderjobben?»  Spør Frøydis mens vi går på jakt i stabelen med klær.

En utfordring med været

– For å få en bedre forståelse av hva våre ansatte gjør hver dag. Jeg vil vite mer om det tekniske, skjønne mer av dynamikken i asfaltlaget. En viktig rolle Barona har som arbeidsgiver er å forberede våre ansatte slik de forstår hvordan de kan bidra til laget. Gjennom å gjøre dette får vi kjent på værforhold og hvilke utfordringer det kan gi.

Å bokstavelig talt være i en asfaltarbeiders sko vil også lære meg mer om hvilke spørsmål og forventninger vi må avklare på forhånd, slik at jeg kan gi god nok oppfølging. Når du er ny i en jobb, har du ofte mange spørsmål: når skal jeg starte, hvem skal jeg kontakte den første dagen, kan jeg få hjelp til å skaffe meg bolig? Vi hjelper dem med dette.

Her er vi som jobber i Barona Norge

Trygghet som asfaltarbeider

Etter en rask påkledning kaster oss i bilen og suser av gårde på grått asfaltdekke. Underveis prater vi om hvordan vi best kan gi god oppfølging for de som allerede er ute på veien for Barona. Det handler mye om tillit. De ansatte skal kunne stole på at Barona er der for dem, at vi er tilgjengelige på telefon og mail og kan svare på spørsmål, både små og store. Selv om vi ikke har åpent døgnet rundt, svarer vi morgenen etter. Ansatt skal få oppfølging av oss.

Tyngden av asfalt

08:30: Det grå brytes opp av svartglinsende asfalt. Vi nærmer oss. Jeg har sommerfugler i magen under drakta og det kribler litt i beina når jeg setter dem ned på den gruslagte parkeringsplassen. Vi blir møtt av bas Leif-Erik Skansaar som forteller hva de ulike asfaltarbeiderne gjør.

Oppfølging: Med på asfaltarbeider-laget

Tidligere har jeg hospitert på lager for DHL. Der er det ekstremt viktig å komme presis, kjenne systemene og ha en plan. Jeg er overrasket over hvor mye logistikk også denne jobben krever, over hvor mange detaljer som må stemme. Som at en leggerapport må fylles ut hver dag, og at det finnes over 100 ulike asfalttyper. Hvis det regner tett, må hele planen forskyves. kommer du for seint, går det utover hele laget.

Hvordan lykkes med oppfølging og som asfaltarbeider?

Det er mye latter og god stemning blant de jeg jobber sammen med. I motsetning til hva mange kanskje tror, trenger man ikke store muskler som asfaltarbeider, men det er viktig å kunne jobbe strukturert. Når jeg får i oppgave å skyffle asfalt får jeg likevel et lite sjokk i begynnelsen. Senere får jeg forklart at den asfalten jeg har vært med på å legge i dag består av 1 millimeter stein, og at den derfor er veldig tung å skyffle. Noen timer senere er jeg sliten, men ganske fornøyd. Ikke minst takket være den varme velkomsten jeg fikk fra alle jeg møtte. God oppfølging i praksis!

Mer om emnet

Blogger

Alle blogger
Kontakt