Bemanning, enkelt eller vanskelig? Jenya Endresen jobber som Regional Manager i det internasjonale boligutleieselskapet Forenom. En morgen fikk hun telefonen de fleste ledere frykter: vi trenger en ny ansatt! Så raskt som mulig. Og denne jobben kan ikke vente. Sammen med Barona fant hun rett person i løpet av rekordtid.

Jenya sto da midt oppi sammenslåing av de to utleieselskapene Forenom og Oslo Apartments og en kabal innen bemanning som bare måtte gå opp.
– Som en del av sammenslåingen trengte vi å omorganisere arbeidsrollene og behovet for nye roller ble skapt. En periode hadde vi ikke ansatte til å fylle alle stillingene.

Telefonen alle ledere frykter

De hadde én person som kunne ta seg av arbeidsmengden i Revenue Coordinator-stillingen. Ekstraordinære omstendigheter gjorde at vedkommende måtte ta seg en pust i bakken. Jenya sier halvt spøkefullt at hun gikk inn en slags krisemodus:
– Den morgenen ringte telefonen min med beskjeden om at vi trengte en ny person og at dette måtte håndteres! Det så ganske mørkt ut ettersom vi akkurat da hadde null forutsigbarhet.

Med andre ord, ingen drømmesituasjon for en leder. Men Jenya snudde raskt krisen til optimisme. Hun kastet seg på telefonen til talentutvikler Isabelle Lund i Barona Norge, som sporenstreks avlyste alle dagens avtaler og kom til Forenoms kontor i løpet av én time.

Fant raskt den perfekte matchen

Vel installert på Forenoms kontor i Wergelandsveien begynte Jenya og Isabelle å gå igjennom kandidatene i Baronas database. De var på jakt etter noen som hadde de svært spesifikke egenskapene stillingen som Revenue Coordinator krevde. De fant ingen umiddelbart, men Isabelle kom på at jo, de hadde én kandidat, nemlig Vivien Cheng. Hun hadde søkt en annen stilling gjennom Barona. Hun lurte på, var Jenya interessert og ville se CV? Noe Jenya ville.
– Da jeg så Viviens CV, så jeg med én gang at hun var en perfekt match.  Jenya poengterer at hun ikke er alt for opptatt av CV-er, da de enten lover for mye, og er godt eller dårlig skrevet. Men når det gjaldt CV-en til Vivien, bare visste jeg.

Forutså Forenoms behov innen bemanning

På fellesintervjuet mellom Barona, Forenom og Vivien ble det raskt klart for henne at Vivien var rett person for Forenom. Det gjorde også at Jenya skiftet fokus fra å beskrive den spesifikke rollen til å få Vivien interessert i den. Så leste hun Isabelles kommentarer og oppsummering etter intervjuet og utbrøt noe i retning av:
– Hvis vi skulle satt opp stillingsbeskrivelsen i dag, er dette personen vi ville ha beskrevet. Bokstavelig talt. Jeg sa til Isabelle «Bare gjør som du vil»! Det beste var hvordan Barona forsto våre behov, de forutså hva vi trengte nesten før vi var klar over det selv. Isabelle hadde en plan før hun møtte meg. Forenom trengte ikke en gang å tenke på løsninger.

Stilte på intervju på én times varsel

Jenya mener at det er en klar styrke at Isabelle kjenner Forenom, både organisasjonen og de ansatte:
– Vi er ikke Barona, men hun lærte hvem vi er. Denne nødsituasjonen kunne bare blitt håndtert av noen med en dypere forståelse av Forenom. Vi kunne enten kastet bort tiden vår, eller funnet de beste løsningene raskt.

-Som leder ble jeg også veldig stolt. Jeg fikk en kjempeutfordring i fanget klokken ni om morgenen. På slutten av dagen hadde vi funnet den beste løsningen. Hun ser smilende på Vivien:
– Jeg ringte denne jenta en på en onsdag, hun kom på intervju innen det var gått en time og jeg spurte henne om hun kunne starte allerede neste mandag. Noe hun gjorde!Jenya forteller at hun var så glad og takknemlig over hvordan alt løste seg at hun ga Isabelle en klem.

Hvorfor Forenom valgte Vivien Cheng

Jenya er fornøyd med valget av Vivien av flere grunner. Hun trekker frem at Vivien er analytisk, har kunnskap om online prosesser og reiselivsbransjen. Og hun er også en god match personlighetsmessig.

– På intervjuet ga hun inntrykk av å være veldig ydmyk, samtidig som hun var sikker på seg selv. Og denne kombinasjonen ga meg en god følelse. Hun er heller ikke redd for å ta ansvar. Som leder trenger jeg ikke å detaljstyre det hun gjør. De ler begge høyt når de tenker tilbake på at Viven spurte om det kun jobbet nordmenn i Forenom. For det er jo ikke tilfelle.

-Vivien har en internasjonal bakgrunn og snakker kinesisk. Mange av våre ansatte har ulike bakgrunner og språk, så dette er viktig for oss. Nå vokser hun i bedriften og er allerede etter tre måneder klar for å ta det fulle ansvaret for Revenue Management and OTA-teamet.

En stor lettelse å få en viktig brikke på plass

– Å få noen på plass som Revenue Coordinator kunne ikke vente, fordi det dreier seg om daglig salg og å ivareta online kanaler. Vi kunne ikke utsette dette. Selv om vi selvfølgelig også involverte hovedkontoret vårt i Finland, kunne de gi jo bare oss support over en kort periode og på avstand, sier Jenya.  Hun forteller om en spesielt stressende periode, med andre stillinger som måtte besettes, samtidig som to selskaper skulle slå seg sammen.
– Dette ville vært utfordrende for de fleste bedrifter. Det var derfor en stor lettelse da en av brikkene falt så raskt så plass – og at dessuten gikk så raskt. Og nå bygger vi noe stort sammen.

Trenger du rett person på plass raskt? Kontakt kunde og talentutvikler Isabelle Lund på e-post isabelle.lund@barona.no / + 47 468 88 674

Referanse prosjekter

Tilbake til prosjekter
Kontakt